Staré automobily kontrolky na špatně zavřené dveře neměly. U předních dveří bývaly pouze mechanické spínače. Sloužily však k tomu, aby se po otevření rozsvítilo uvnitř světlo. Nová vozidla už uzavření dveří hlídají. Pokud zavřete špatně, svítí na palubní desce řidiče nebo displeji kontrolka. Některé automobily vydávají i varovný signál. Zjistěte, jak tento systém funguje a kde jsou v něm ukryté magnety.
Moderní automobily mají moderní bezpečnostní systémy. Hlídají například zapnutí bezpečnostních pásů, rozsvěcují brzdová světla nebo ovládají brzdový systém ABS.
Další ze systémů kontroluje správné uzavření dveří automobilu. Stejně jako u dalších bezpečnostních systémů, i na detekci uzavřených dveří výrobci používají silné neodymové magnety.
Suicide door „proti větru“ – nebezpečné dveře
Některé staré modely aut měly přední, anebo zadní dveře otevírané „proti větru”, tak zvané „sebevražedné dveře“ – suicide door. Karoserie autoveteránů totiž nejsou zdaleka tak tuhé jako mají současná auta.
Občas se stávalo, že se dveře za jízdy samovolně otevřely. Pokud se jednalo o verzi dveří otevíraných na druhou stranu, opřel se do nich za jízdy silný nápor vzduchu a občas z auta někdo vypadl. Bezpečnostní pásy byly totiž ještě „v plenkách“.
Sem tam pasažéři vypadávali z aut cíleně, což prý měli v oblibě členové různých gangů. Bohužel pro posádku a hlavně spolucestující, tehdy ještě žádné bezpečnostní systémy hlídající správně uzavřené dveře neexistovaly.
Dveře otevírané „proti“ mají některé automobily vzadu i dnes, zejména dražší limuzíny – pro pohodlnější nástup pasažérů. Těm se ale už dveře za jízdy určitě neotevírají, nová luxusní auta jsou prošpikovaná bezpečnostními systémy a moderními technologiemi.
Jak funguje bezpečnostní systém hlídající uzavření dveří automobilu? Pomocí magnetů
Ve dveřích je zabudovaný silný neodymový magnet – magnetický kvádr nebo kotouč z neodymu. Pokud zavřete dveře, magnet sepne či rozepne jazýčkový spínač, který bývá na protistraně, tedy v rámu dveří auta. Díky tomu zhasne nebo se rozsvítí kontrolka na palubní desce.
Jestliže se s nedovřenými dveřmi rozjedete, některé automobily, mohou kromě světelné signalizace začít vydávat i akustický signál.
Běžné automobily mívají pouze jednu kontrolku, která svítí, když jsou otevřené jakékoliv dveře, včetně pátých dveří zavazadlového prostoru.
Pokročilejší auta ukazují informace na displeji palubního počítače a mohou graficky zobrazit, které přesně dveře nejsou správně zavřené, včetně kapoty motoru. To vám ušetří pár metrů při obíhání auta.
Systém kontroly uzavřených dveří chrání cestující i účastníky provozu
Kdyby se vůz rozjel s polootevřenými dveřmi, mohly by se například při najetí do výmolu a zabrždění otevřít, což by bylo nebezpečné. Hrozil by úraz cestujících nebo vypadnutí věcí uvnitř, které by mohly ohrozit například chodce či jiné účastníky silničního provozu.
Silné magnety, společně s moderními systémy, vás ale před takovou událostí ochrání.
Sledujte další magnetické zajímavosti ze světa automobilismu na blogu Unimagnet.